Hey, had ergens gelezen dat je lang clean bent, veel respect en keep it up. Wat ik doe om er af te komen is heel erg vaak gelijk na het stoppen, jointjes roken om de ontwenning niet te voelen en de onbeschrijfelijke paniek dat het op is. Ook kies ik er voor om niet naar de persoon te gaan die in Duitsland zit. Ik haalde namelijk elke maand af met de auto 2.5uur heen en terug. Meestal blijf ik een maandje of 2 clean voordat ik direct weer terugval. Het vervelende is dat afkicken mij vaak extreme problemen bezorgt: in aanraking komen met justitie, vast zitten en de laatste keer ging het goed fout waardoor ik acuut ben opgenomen. Ik weet niet of ik na een tijdje psychische dingen ben opgelopen maar ik voel me vaak soort van somber/depri. Voel ik dat niet ben ik vaak agressief en lijkt het enige te helpen de vape of veel veel wiet roken.
Heftig! Genoeg redenen om clean te willen blijven dus!
De kans is groot dat die depressiviteit en agressiviteit eigenlijk al in je zitten, maar het vapen je helpt dit te dempen. Om het draaglijker te maken. En als je stopt dit een soort rebound veroorzaakt. Extreme pieken. Dit wordt minder heftig over tijd als het lukt om clean te blijven. Dat je er twee maanden vanaf kan blijven is wel knap en tegelijkertijd een herkenbaar patroon.
Ik hoor wel dat je veel dingen niet doet of vermijd. Dat is een goed begin, maar voor mij zijn de dingen die ik WEL doe om clean te blijven minstens zo belangrijk, zo niet belangrijker. Dus enerzijds triggers vermijden, bepaalde mensen/plaatsen/dingen een tijdje niet bezoeken. Maar anderzijds ook andere dingen voor goede zelfzorg: een goed slaap/waak ritme, sporten, mediteren maar vooral veel in verbinding staan met anderen.
Ik was toevallig van de week nog in gesprek met een hulpverlener. En ze zijn letterlijk, "We hebben het al snel over stofjes, afkick of gedrag, maar volgens mij is verslaving vooral een eenzaamheid probleem." En die voel ik wel.
Niet dat ik weinig mensen om me heen had, in tegendeel! Maar het lukte me niet goed om èchte verbinding te hebben met die mensen. Dat had ik ook nooit echt geleerd. Is ook spannend omdat dat gepaard gaat met kwetsbaarheid. Maar voor mij is dit het allerbelangrijkste stukje dat me clean houdt vandaag de dag.
Wat betreft je angst dat je misschien psychische kwetsbaarheden hebt opgelopen door langdurig gebruik. Dat zou kunnen, zeker met cannabinoïden. Maar dan heb je het al snel over schizofrenie. Dat is onomkeerbaar, maar ook relatief zeldzaam. Buiten dat kan er ontzettend veel ook gewoon weer herstellen in je brein. Maar dat is niet een proces van weken of maanden, maar jaren. En dat betekent ook jaren clean zonder die stof balans in extremen te verstoren. Vervanging door 'gewone' wiet zal dit proces ook sowieso vertragen.
Voor mij zijn dat inderdaad sombere periodes, insomnia, slaapverlamming, psychoses, boosheid om kleine dingen. Dat is allemaal weg. Maar heeft wel tijd gekost. (En wie weet komt het ooit weer terug, maar vandaag in elk geval niet)
Sommige dingen blijven ook gewoon, snel overprikkeld zijn, onverwachte veranderingen, etc. Daar reageert ik best heftig op. Maar er zit ook een stukje ADD/ASS onder. En ik heb drugs echt gebruikt om met die issues on te gaan. Alleen had ik dat destijds totaal niet door.
Met de eerste periode van afkick kan ik je weinig advies geven. Maar professionele hulp lijkt me daarin verstandig. En misschien dat anderen daar wel ervaring mee hebben. Maar zelfmedicatie en vervanging lijkt me niet de beste weg.
Veel succes! ❤️